Co je v šachovém tréninku nejdůležitější?

 

Co si myslíte, co je nejdůležitější? Taktika? Strategie? Koncovky? Zahájení?

To je samozřejmě individuální. Kdo vůbec nezná zahájení, měl by se zaměřit hlavně na zahájení a kdo přehlíží taktiku, měl by řešit tzv. diagramy.

Ale já vám řeknu co je nejdůležitější. Nejdůležitější je přístup k tréninku. Není zase až tak důležité co trénujete, ale JAK trénujete.

Pokud budete mít nejlepší literaturu a skvělého trenéra, ale váš přístup bude ve smyslu, ať to rychle skončí, koncentrace bude na bodě mrazu a nadšení bude leda pro konec tréninku, pak to moc výsledku nepřinese.

Pokud vám dám knihu, která moc dobrá není, ale vy budete hltat každé slovo a trénovat s plným nasazením, pak vám to přinese mnoho. A i průměrný trenér vám může přinést plnou zahradu vědomostí.

Kdo chce, cestu si najde.V dnešní době mnoha informací a materiálů není problém najít vhodnou literaturu. Co ale nenaleznete ze vnějšku je nadšení, vůle, hlad po šachu a správná koncentrace. To musíte hledat uvnitř sám sebe. Mnoho z nás to ale marně hledá někde na internetu…

Dokážete se na trénink naladit tak, že se ho nemůžete dočkat a pak vám hodina uletí, jako kdyby uběhlo 5 minut? Chtěli byste trénovat dále a dále? Pak jste na správné cestě.

Není vůbec jedno JAK trénujete, CO do tréninku dáváte a KOLIK energie „obětujete“. 

I proto správný trénink by měl začít již před tréninkem. Nalaďte se na trénink. A pak trénujte tak, jak máte. Raději se deset minut naladit a pak 50 minut tomu dát vše, než naopak.

Nemáte čas na trénink? Pak ho rychle najdete, když si nařídíte být denně max. 30 minut na internetu 🙂

Ps.: Jedna z nejhorších věcí co se vám může stát při tréninku (pokud tedy už nějaký máte), že sklouznete do šedi, průměrnosti a povrchnosti. Jen si odškrtnete, že jste trénovali 2 hodiny. Vaše já se zaměří (jen) udělat 2 hodiny, to je to nejdůležitější. Je mu pak jedno jak trénovalo, co do tréninku dalo a kolik energie to stálo. Pokud máte takový přístup, urychleně ho změňte. Raději trénujte jednu hodinu, ale tak, že tu hodinu budete skutečně TRÉNOVAT. Bude to čas, kdy projdete branou do jiného světa, světa který vás zcela pohltí…  

4 thoughts on “Co je v šachovém tréninku nejdůležitější?

  1. Dobrý deň pán Cvek, máte pravdu v tom, že do tréningu sa má dávať všetko. Osobne ja som trénovanie už vzdal bohužiaľ isté vecí nemám v poriadku, čo súvisí aj s chorobou. Nepoznáte nejaké nešachové koncentračné cvičenia? Mám pocit, že by mi to veľmi môcť pomôcť. Nedokážem sa vôbec sústrediť, naposledy som robil test v nemocnici so psychológom a vyhorel som tam ako fakľa, pričom dal som do toho všetko. Tak šachom sa venujem viac menej tak ako píšete tu cca. 30-45 min. vyriešim 7-10 diagramov a koniec. Aj to teraz si dávam 2 týždne pauzu od všetkého týkajúceho sa mňa, lebo hrozilo doma celkovo vyčerpanie. Mal som pocit, že nedopadlo by to dobre.

    1. Dobrý den.
      Pokuste se – pokud to samozřejmě jde – pomalu a postupně zvyšovat trénink. Opravdu pozvolna.
      Co se týče tréninku koncentrace. To je těžká věc a hodně záleží jak Vás limituje zdraví/nemoc.
      Nicméně vřele bych Vám doporuči tzv. Autogenní trénink.
      Je vynikající, jde o naprosté uvolnění. Těla a pak i mysli. Potřebujete klid. A potřebujete, aby stres odešel, k tomu je autogenní trénink vynikající. Čím více budete klidnější, tím méně stresu budete mít a Váš organismus se odvděčí a tím pádem i hlava.
      Z wiki: Autogenní trénink je relaxační technika, kterou vytvořil a rozvinul Johannes Heinrich Schultz (1884 – 1970).[1] Využívá sugesce k navození určitých tělesných stavů, které vedou k uvolnění organismu a mysli tzv. relaxaci.

      1. Ps.: A když u autogenního tréninku usnete, tak nevadí. Alespoň se člověk prospí 🙂 Já jsem už u toho usnul hodně krát, včetně meditace, kterou provozuji zásadně v leže. Ale v poslední době u mě drtivě převažují hluboké relaxační techniky, což je právě ten autogenní trénink.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *