Co budete dělat pane Kide?

 

Pomalu, ale jistě nám končí rok 2018. Nyní je třeba sebereflexe, pro každého kdo se chce zlepšit.

Chtěl jsem původně psát o českém šachu, co se vlastně událo za rok 2018, ale….napadlo mě něco jiného. Pokusím se vám napsat, jak je důležité zhodnotit svoji práci a jak se z toho poučit a pracovat dále. Sebereflexe je klíčová.
V prvé řadě si stanovím nějakého hráče, budeme mu říkat třeba pan Kid s elo ratingem 2000. Pan Kid se chce dozvědět co bylo dobře a co nebylo v roce 2018. Chce zjistit co dále má dělat.
 
Nejdříve si vygeneruje všechny svoje partie za rok 2018 (kdo chce může to být za delší období). Udělá si základní statistiku, jak hrál bílými a černými. Na jaké perfo hrál. 
 
A nyní:
 
A) Stanoví si příčiny prohry/neúspěchu a sice a1) šachové příčiny a2) nešachové příčiny – tato práce je docela dost dlouhá a namáhavá. Rozhodně nic neuspěchat.
Výsledek pana Kida:
  1. Nešachové příčiny 40% strach ze hry, zbytečné remízy, málo rizika (= časové tísně)
  2. Šachové příčiny cca 30% špatné zahájení černými ( perfo bílými 2100, černými 1900(!)), 
  3. Šachové příčiny cca 30% horší propočet variant a hra nejasných/chaotických pozicí — hrubé chyby/taktika
B) Jak se osvědčilo zahájení
Velmi důležitý bod. Jak pan Kid ze statistiky zjistil, nešlo mu zahájení černými. Na 1.e4 uhrál jen 25% a na 1.d4 pak 50%. Je tedy zjevné, že hlavně trpí tah 1.e4 a tam je třeba něco dělat. Doposud hrál sicilskou, ale velmi neúspěšně. Partie měly vesměs stejný průběh: soupeř zvolil agresivní variantu, útok na krále, časovka/hrubka a konec. Dokonce z ostrých variant má pan Kid 1 bod z 10 partií (dvě remízy ještě tak tak). Pokud soupeři hráli neostré sicilské, pak je úspěšnost kolem 50% na cca své elo.
Bílými se zahájení velmi osvědčilo, zavřené hry fungují dobře, jenom třeba ještě něco (lokálně) doladit, ale to není priorita.
 
 
C) Střední hra
Jak už bylo výše napsáno, pan Kid má problémy s taktikou/propočtem variant, nicméně to často souvisí se zahájením/chaotickou pozicí. Ale pan Kid ze svých partií zjistil, že chyba u něj má z 90% taktickou příčinu. Pouze z 10% je příčina strategická/poziční.
 
D) Koncovky
Zde je pan Kid spokojen. Koncovky hraje velmi dobře a má v nich vysoké procento. Pouze zlomek koncovek nesehrál dobře, ale to z taktických důvodů, případně nešachových problémů.
 
Závěr(sebereflexe)
Je celkem jasné, po rozepsání si všech věcí, že pan Kid má tři priority tréninku:
  1. Musí se zaměřit na nešachový trénink.
  2. Druhá pak zahájení černými po 1.e4. Sicilská mu evidentně nesedí. Pozice které vznikají mu jsou proti srsti, proto se rozhodl (po delším přemýšení), že bude hrát na 1.e4 e5 a volit poziční/strategické systémy. Doladit zahájení po 1.d4, jde ale jen o menší (lokální) úpravy.
  3. Denně řešit taktiku a více se zabývat komplikovanými pozicemi
Plán nového tréninku:
 
Zlepšit psychiku, více bojovat a hrát na výhru „svým“ stylem. Tedy postupně soupeře přehrávat a využívat svých silných zbraní. Pan Kid zjistil, že jeho síla je cca: strategie/poziční cit 2150 taktika/dynamika 1800/1900 obrana 1800/1900 koncovky 2150. Zahájení pak dle figur. Takže dle toho je třeba zlepšit dynamické chápání šachu, zlepšit propočet a taktický postřeh. Dále důležitým bodem je se naučit 1.e4 e5 – hrát klidné systémy, pokud možno na koncovku.
 
 
Realizace plánu:
  • Denně vizualizovat + autosugesce 15 min
  • Denně řešit diagramy dle času na počítači nebo šachovnici, učit se koncentraci 30-60 min
  • Přehrávat si vybrané partie Aljechina (300 vybraných partií) dle volného času 60-120 min
  • Denně si tvořit v rámci měkkého tréninku zahájení, literatura: 1.e4 e5 Ntirlis + Ovečkin,Lysyj Berlín a cesta do Berlína – xy času, v případě volných večerů cca 60 min v případě jiného volného času i více.
Vize: jít stabilně na úroveň KM 2100+. Splnění do cca 3 let.
Do půl roku hrát stabilně a dobře 1.e4 e5! (+ rozšířit další zahájení, lokálně)
V kuse alespoň 2-3 měsíce řešit diagramy
Do 2 měsíců prostudovat partie Aljechina, pak se zaměřit na vybrané partie Rubinsteina.
 

11 thoughts on “Co budete dělat pane Kide?

  1. Dobrý den Roberte, velmi dobrý a poučný článek, díky za něj.
    Jen jednu věc potřebuji asi lépe vysvětlit, nebo jsem ji špatně pochopil. Předpokládám, že pan KID s ELEM cca 2000 je amatér, tedy člověk, mající šachy „jenom“ jako koníčka, který má, kromě šachů, ještě práci, rodinu a spoustu jiných denních povinností – myslím, že taková je většina čtenářů- šachistů, kteří, stejně jako já, velmi rádi čtou Vaše stránky. Když si sečtu časy, které pan KID chce věnovat šachům při Realizaci plánu na zlepšení, vychází mi to cca 4 hodiny denně. To podle mne nemá nikdo z nás šanci, tolik času denně šachům věnovat. I kdyby chtěl. A podle mne to nedělá ani mnohý šachista, který se šachem alespoň částečně živí.

    1. Dobrý den,
      děkuji 🙂
      Ano to máte samozřejmě pravdu, ale tam (není to moc šikovně napsáno) je dle volného času a nebo xy času. Tedy co dělat určitě každý den je těch 15 minut + 30-60 minut, tedy cca 1 hodina. To ostatní je pak dle volného času : studium Aljechina + zahájení.

  2. Dobrý den,

    mohu se prosím zeptat, jak nebo zda vůbec se lze naučit vizualizovat šachovnici, případně v budoucnu řešit diagramy naslepo? Děkuji za odpověď a přeji hezký den

    1. Dobrý den,
      ano samozřejmě, rád odpovím.
      Vizualizaci kterou zmiňuji v textu, je vizualizace jiná než řešení na slepo, nebo prostě nějak spjatá s šachovnicí a figurkami. Jde o vizualizaci, kde si sám sebe vizualizujete a prociťujete, že hrajete šachy v takovém stavu, v jakém chcete. Třeba pan Kid si vizualizuje jak hraje tvrdě s energií, jak se správně koncentruje, má odvahu a chuť hrát celou partii atd. Výborně je to popsáno v knize od Terry Orlicka na cestě k vítězství, tam je i autohypnóza atd. Při správné vizualizaci dochází k tomu, že mozek to bere jako realitu, tím pádem přepisujete svůj „nechtěný stav“ na chtěný.
      Pokud se budeme bavit o řešení na slepo, pak zde je nejlepší pro začátek se naučit dobře notaci a vědět kde které políčko je. Například jedna z jednoduchý úloh může být, kde která políčka jsou a jakou mají barvu. Pak kam všude může jít střelec třeba z f3, další otázka třeba zda může střelec z a1 na f7 (nemůže 🙂 ) atd. pak jezdci. Třeba jezdec na a1 a jak se dostane na f7 atd. Postupně přidávat. Časem – a to budete v šoku – se vaše chápaní a vnímání naslepo šachů mohutně rozšíří a zlepší.
      Rádo se stalo, hezký den.

      1. Mockrát děkuji za odpověď. Jste široko daleko nejlepší ze všech, těším se na další články i videa od Vás. Váš věrný obdivovatel 🙂

  3. Veľmi pekne ďakujem za tento článok. Išli ste na to skutočne veľmi zaujímavo. U mňa je dôležitá energia, pokiaľ ju mám tak hrávam tie šach veľmi dobre. Keď o energiu prídem tak sa nedokážem sústrediť a hra je už o niečo horšia. Napr. bol som na turnaji odohral som za 7 dní 12 partii. Vládal som len do 4. kola, a potom už nebolo to dobre. Momentálne sa snažím zamakať na profylaxii ako takej.

    Napr. mám dobru prevenciu pred vidličkami snažím sa ukladať figúry tak, aby pešiakmi, či jazdcom nehrozili žiadne hrozby. Tiež som ochotný sa vzdať vždy pasívnejšieho strelca za jazdca, pokiaľ je ten súperov jazdec veľmi aktívny. Pešiaka brať vždy do centra. Parkrát sa mi stalo, že som chcel otvoriť pri výmene na g3 vežu a bral som to f-pešiakom. Teraz už budem vždy brať do centra, čiže h-pešiakom. Momentálne mojou najslabšou slabinou je kráľ, a preto som sa rozhodol pre zmenu hodnotenia pozície a vyvarovať sa ťahov s pešiakmi. Skúsim túto zmenu v nastavení samého seba a uvidím ako mi to pôjde pri postavení všetkých pešiakov na 7. rade.

    Čo som sa zmýšľal nad otvoreniami, tak je to ťažké. Hrávam väčšinou vždy sicílsku, na pár výnimiek skúšal som aj francúzsku obranu. Musím povedať, že francúzska je veľmi dobre otvorenie, ale dopracovať sa ku nejakej výhode je ťažšie. Ako otvorenie, v ktorej je tej taktiky o niečo menej tak je to OK. Na budúci rok som sa rozhodol, že budem hrávať bielymi nielen 1. e4, ale pridám v zopár partiách aj d4. Chcel by som sa naučiť londýnsky systém za bieleho. Prioritné bude však 1.e4. S čiernymi vynechám sicílsku a budem podľa chuti reagovať e6 alebo e5. Budem zbierať ďalšie informácie.

    Tréning by mohol byť taktika 30 minút, vybraná partia od klasika 30 minút, nácvik koncoviek 30 minút, štúdium otvorenia tiež 30 minút. Keby sa mi podarilo stráviť so šachom nejakých 120 minút, tak by mi to stačilo. Popritom pozrieť v rámci voľného času nejaké tie šachové videá na youtube.

    1. Velmi rádo se stalo.
      Ano, máte pravdu, energie je velmi důležitá.
      Doporučil bych Vám hlavně drtit taktiku. Možná nejlépe, je to jen rada 🙂 třeba půl roku jet z tvrdého tréninku jen taktiku, každý den co to půjde správným způsobem. Potřebujete to dostat do hlavy. Ale jet to vzestupně, tedy si krok po kroku zvyk na zátěž, tedy ne hned první den řešit hodinu a půl diagramy.
      Taktiku bych rozdělil:
      a) řešení jednoduché taktiky na postřeh a motivy (to by mělo dominovat)
      b) řešení na slepo (pomalinku rozjet)
      c) řešení 2 tažek na profylaxi ( časem 30 minut denně)
      Dbát extrémně na zlatá pravidla!
      A až se zlepšíte takticky,takže tak půl roku rok, bych to vyvážil a jel i klasiku atd. Ale pro hráče do cca 2100 elo bude vždy priorita taktika. To elo je velmi hrubý odhad.

      1. Ďakujem ešte raz za radu. Tak budem drtiť len taktiku, ono riešiť tie diagramy správnym spôsobom nie je jednoduché. Budem sa snažiť, aby bolo to dobre. Radšej na začiatok menej, ale správnym spôsobom. Najčastejšia chyba u mňa je, že väčšinou to nekontrolujem a to je tiež zásadná chyba. Druhé zlaté šachové pravidlo hovorí, že mal by som si riešenie ešte raz skontrolovať a potom to nejako uzavrieť. Toto musím dostať pod kožu, tu kontrolu a určite bude aj vo vlastných partiách tých chýb menej.

        Inak chcel by som sa spýtať ešte, že ako to vyzerá s vašou knižkou o sebatrénovaní? Chápem, že nemáte veľa voľného času. Vidím to na Vás, že skutočne makáte, ale len ma to zaujíma. Hovorili ste, že by mohla sa napísať do Vianoc, ale tak máte toho veľa. Natáčate parádne videa, asi 5 alebo 6 som si kúpil a je to skvelé. Aj tú knižku keď bude tak si ju určite kúpim.

  4. Dobrý den,

    děkuji za výborný článek. Mohl byste doporučit nějakou sbírku taktických úloh pro hráče na úrovni cca 2100?

    1. Dobrý den,
      je toho hodně na netu. Podle mě ideální praktikum od Nejštadta – to je kniha, lehce k sehnání.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *